حاج آقا رحیم ارباب

یکی از استادان دانشگاه می‌گوید: در جوانی با عده‌ای از دوستان تصمیم گرفتیم نماز را به فارسی بخوانیم، والدین ما این موضوع را با یکی از روحانیون در میان گذاشتند و او ما را کافر و نجس خواند. این کار ما را مصمم‌تر ساخت تا اینکه ما را نزد مرحوم ارباب بردند. ایشان با لطف و لحنی پدرانه به ما گفت: من نیز در جوانی چنین قصدی کردم اما برای پیدا کردن ترجمه صحیح به مشکل برخوردم و لابد شما آن را حل کرده‌اید". و آرام آرام ما را متوجه ساخت که ترجمه ما دقیق نیست. ما معذرت‌خواهی کردیم. ولی ایشان فرمود: من نگفتم نماز را عربی بخوانید فقط مشکلات آن را گفتم،" و با لطافت ما را به اشتباهمان واقف ساخت.

روزی در مجلس او یکی از حضار گفت: فلانی تارک الصلوه است. مرحوم ارباب از این سخن چنان برآشفت که بر خلاف معمول، به شدت گوینده را مورد عتاب قرار داد و فرمود: آیا شما تمام ساعات و دقایق روز و شب با او بوده‌اید که این طور قاطعانه در مورد او قضاوت می‌کنید؟!
برگرفته از کتاب افلاکیان خاک‌نشین

لب خشك مظلوم را گو بخند!

جالبه...!!

 به مرکز این تصویر 30 ثانیه نگاه کنید، سپس به دست خودتان و یا هرچیزی که اطرافتان هست نگاه کنید. جالبه نه؟!

 

aksha.ir عکسهای زیبا-www.aksha.ir


 سعی کنید رنگ‌ها را بگویید؛ بدون این که کلمه‌ها را بخوانید:


سبز   زرد   قهوه ای    صورتی   آبــی   سبز      زر‌د
قرمز   ‌‌  سفید‌    قرمز     سفید       آبـی      نار‌نجی
مشکی     زرد     سبز    بنفش     قرمز         مشکی


قاطی کردید؟! عیبی ندارد.
به خاطر این است که سمت راست مغز سعی می‌کند رنگ را ببیند و سمت چپ مغز اصرار به خواندن کلمه‌ها را دارد و این طوری قاطی می‌کند!!!

سرگرمی

ای آرزوی جانم...

آرزوی آرزو 

امروز امیر در می‌خانه تویی تو

روز آغاز ولایت عشق...روز امامت مهدی موعود(عج)، مبارک

فدای قدم‌هایت مولا


آیت الله جوادی آملی: جهان بشریت وقتی به ثمر می‌رسد و میوه شاداب می‌دهد که انسان کاملی به عنوان «مهدی موجود موعود» عجلّ الله تعالی فرجه الشَّریف ظهور کند، که وارث همه انبیاء و اولیای الهی است. برای چنین ظهوری و ظهور چنین ذخیره‌ای چندین شرط لازم است که قسمت مهم آنها شرائط تحصیلی است،‌ نه حصولی.
یعنی امت اسلامی باید آن شرائط فرهنگی را تحصیل کنند. نباید منتظر بود که آن شرائط خود به خود حاصل بشود تا وجود مبارک ولی عصر أرواحنا فداه ظهور کند؛ معنای «انتظار» تحصیل شرائط حضور و ظهور اوست. امتی منتظر مهدی موجود موعود سلام الله علیه است که شرایط ظهورش را فراهم بکند، وگرنه منتظر نخواهد بود!

مناسبت‌ها

السلام عليك ِ يا اُخْتَ ولىِّ اللّه

پنجشنبه ۲ اسفند

وفات حضرت معصومه سلام الله علیها


بانو، معصومه، کریمه، شفیعه،... قصه‌ی بلند مدینه تا مشهد بودی، چه شد که در قم ناتمام ماندی؟! مهمانی کوتاهت در این شهر، چه غریبانه همیشگی شد... مهمان شدن اما میزبانی کردن! مهمان توام بانو...

امام رضا علیه السّلام فرمود: «من زارها فَلَهُ الجنَّه» هر كس او را زیارت كند بهشت از آن اوست.

 

  


صدرالدین شیرازی معروف به ملاصدرا فیلسوف بزرگ اسلام و بینانگذار حکمت متعالیه در کتاب مهم اسفار اربعه که در روستای کهک قم به رشته تحریر درآورده می‌گوید: وقتی شبهه‌ای برایم پیش می‌آمد، کنار قبر حضرت معصومه در قم می‌آمدم و از آن بانو استمداد می‌کردم و شبهه فلسفی من حل می‌شد.

 مناسبت‌ها

ای منزل هر قافله، ای قافله سالار من

سه شنبه 10 بهمن

ولادت پیام آور صلح و دوستی و رحمت مبارک

محمد کیست؟ جانِ جانِ جان عالــــم خلقت          که گــر نازی کند، در هم فرو ریزد همه دنیا
محمد کیــست؟ روح پاک کــــل انبیا در تن          که حتــــی در عــدم بودند بی او انبیا یک جا
محمد محـــــور عالـــم، محـــمد رهبر آدم           محمد منجـــی هستی، محــمد سیــــد بطحا
محمد کیست؟ آنکو بوده قرآن دفتر مدحش          که وصفــش را نداند کس به غیر از قادر دانا
محمد را کسی نشناخت جز حق و علی هرگز         چنان که جز خدا و او کسی نشناخت حیدر را


از سنت پیامبر این بود که وقتی از یکی از اصحابشون سه روز بی‌خبر بودند، سراغش رو می‌گرفتند. 

پیگیری دوستی، خودش خیلی مهمه. آدم‌ها رو توی راهی که دارند می‌رند، محکم می‌کنه.  عبادت فقط صبح تا شب نماز خوندن که نیست!! حالِ کسی رو پرسیدن، ذکر گفتنه. روی سرِ کسی دست کشیدن، قنوت گرفتنه. دوستت رو بغل کردن، صورتش رو بوسیدن، سجده است.

مناسبت‌ها

ای روح صداقت از دم تو...

سه شنبه 10 بهمنبهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar22.com

ولادت امام صدق و راستی مبارک

هر بار كه مي‌رفت آدم‌هاي تازه‌اي با خودش مي‌برد. مي‌نشست وسط بيابان، كنار قبر، سلام مي‌داد به همه‌ي انبياء، خودش را مي‌انداخت روي قبر، سلام مي‌كرد.. گريه مي‌كرد... گريه مي‌كرد...
می‌گفت: "قبر جدم علي بن ابي طالب است. بايد همه اين جا را بشناسند و بيايند زيارت."
تا آن زمان قبر جدّش مخفي بود.

تصاویر زیباسازی وبلاگ


پرسید: " مادوست تان داریم. برای همین بچه هایمان را به نام شما و پدرانتان می‌گذاریم. آیا سودی برای ما دارد؟"
جواب داد: "بله به خدا قسم! هل الدین إلا الحب؟"

تصاویر زیباسازی وبلاگ


مهمان‌ها که می‌خواستند کمک کنند نمی‌گذاشت. خودش کارهایشان را می‌کرد. می‌گفت : "پیامبر به ما اجازه نداده است، مهمان هایمان را بکار بگیریم."

تصاویر زیباسازی وبلاگ


كارگرها كه كارشان تمام می‌شد؛ هنوز عرق شان خشك نشده، مزدشان را می‌داد.

از مجموعه كتب 14 جلدي چهارده خورشيد و يك آفتاب

مناسبت‌ها

با حَسَن هم نام و همتایش به نیکو منظری

سه شنبه اول اسفند

ولادت امام حسن عسکری (ع)


امام با اشاره به آیه 3 سوره مائده که می‌فرماید: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما به تمامیت رساندم. اسلام را به عنوان دین شما پسندیدم.» با توصیه به ادای حقوق واجب مهمترین ضعف اعتقادی را عدم اطاعت از امام می‌شمرد و می فرماید: «به تحقیق خداوند به شما دستور داده تا از او و پیامبرش و اولی الامر اطاعت کنید تا خداوند بر ناتوانی سستی و غفلت شما  ترحم کند...»

سفیان بن محمد مى‌گوید: به امام حسن (ع ) در ضمن نامه‌اى سؤ ال کردم: منظور از "ولیجه" در این آیه (۱۶ سوره  توبه) چیست؟ آنجا که خداوند مى‌فرماید: و لم یتخذوا من دون الله و لا رسوله و لا المؤ منین ولیجة 

آن مجاهدان مخلصى که غیر از خدا و رسولش و غیر از مؤمنان را، محرم اسرار خود قرار ندادند.

و با خود فکر مى‌کردم، که منظور از "مؤ منین" در این آیه کیانند؟

امام حسن (ع) در جواب نامه من چنین نوشت: "ولیجه"، غیر امام حق  است که به جاى او نصب مى‌شود، و اما اینکه در خاطرت گذشته که منظور از "مؤمنین" در آیه فوق کیانند؟ بدان که آن مؤمنین، امامان برحقند، که خدا براى مردم، امان مى‌گیرد، و امان آن‌ها مورد اجازه و قبول خدا قرار مى‌گیرد.

مناسبت‌ها

خوشا با تو بودن ز عشقت سرودن

لحظه‌های بلوری منم یه روزی می‌رسه... روز پایکوبی منم می‌رسه. اون روز دور نیست. روزی که پرده‌ها رو کنار می‌زنی و مات و مبهوت از زیبایی و شکوهت زانو می‌زنم و به خاک میفتم... خیره می‌شم و محوت می‌شم. روز رقص ثانیه‌های منم از راه می‌رسه... روز ذوق کردن تک تک سلول‌هام... روز پایان انتظار چشم‌هام... روزی که اشک، جنس شادی وصاله، نه درد فراق... روزی که سوز قلب رفته و جاش رو به تپش‌ها و لرزه‌های دیدار داده.  روز بهت من... روز وصال مجنون و لیلا... می‌رسه روزی که برات از لحظه‌های دوری بگم، از شیرینی باز کردن نامه‌ها و پیام‌های عاشقانه‌ات تو اوج تنهایی و کلافگی، از یادگاری‌هات تو لحظه‌های بی تو بودن، از همیشه با تو بودن و از تو دور بودن، از سوز دل و درد فراق...

روز چشم روشنی‌های منم از راه می‌رسه... من باور دارم که انتظار به پایان می‌رسه... پایان داستان عشق من و تو، رسیدنه... یکی شدنه... منتظرم باش... چند صفحه بیشتر به آخر داستان نمونده

آرزوی آرزو

یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید

خدای لطیفم...

ارباب من حسین...

امان از وقتی که ارباب آدم حسادت باشه، چون اربابش حسادته چنان زیرآب طرف رو می‌زنه، چنان می‌خواد خوبی‌هاش رو نبینه.

اربابش لذت گناهه، برای این که نمی‌تونه از لذت این گناه بگذره، لذت بهش می‌گه نگاه کن! این هم که اربابش اون بود دیگه، "باشه نگاه می‌کنم" با این نگاه کردن اول نگاه به خدا رو داره از دست می‌ده، نگاه به حسین رو از دست می‌ده! 
اربابت کیه؟ حسین؟ تو اون موقعیتی که می‌بینی این یکی از تو تواناتره از تو قوی‌تره از تو بهتر می‌تونه اداره کنه، اما باز میگی من باید باشم، چرا؟ چون ارباب این جاه‌طلبی منه! پست و مقام منه! حسین چیه؟! اگر حسین بود، حسین می‌گفت فوری جات رو عوض کن!
بذار فقط یک ارباب برامون بمونه... اون هم حسین خدا، اون هم عشق خدا، اون هم خدای عشق، اون هم حسینی که عالم رو مبهوت خودش کرده

  اشاره

السلام علیک یا ابالحجه

 

 امام حسن عسکری علیه السلام:

"تا آنجا که تحمّل دارى، درخواست و سؤال مکن، زیرا  براى هر روزى، رزق جدید است و بدان که پا فشارى و اصرار در سؤال و کمک ‏خواستن هیبت‏  انسان را از بین می‌‏برد و باعث رنج و سختى می‌‏گردد. صبر پیشه کن تا خداوند درى به  روى تو باز کند که گذشتن از آن براى تو سهل و آسان باشد. پس بر چیدن میوه‌اى که  نرسیده است عجله مکن، چرا که در وقت مناسب، آن را به دست خواهى آورد.

و بدان، تدبیرکننده کارت به وقتى که‏ کارت را اصلاح  کند آگاه‌تر است. به اختیار او در همه امور خود که به نفع توست ‏اطمینان کن؛ و در  برآوردن حاجات خود قبل از رسیدن وقت آن، عجله منما که قلب و سینه‌‏ات تنگ می‌‏شود و یأس بر تو چیره می‌شود. و بدان که از براى بخشش، اندازه و مقدارى است که اگر از  آن فزونى یابد، اسراف خواهد بود و از براى مدارا و احتیاط اندازه‌‏اى است که هرگاه  از آن بیشتر شود، جبن‏ و ترس است و از براى اقتصاد و میانه‌روى مقداری است که زیادتر  از آن بخل ‏است و شجاعت را مقدارى است که افزون آن تهوّر و بی‌‏باکى است"

دوازده ماه تابان

السلام علیک یا علی‌بن محمد یا امامنا الهادی

معیار تمام اصلاحات (فردی و اجتماعی)، ولایت اهل بیت علیهم السلام است: بِمُوَالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِینِنَا وَ أَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا

موالات= محبت+ اطاعت امر

وائتلفت الفرقه
هر جا دیدی تو جمعی تفرقه‌ای به وجود اومد و دسته و گروهی به وجود اومد، بدون از موالات دور شدن.

موالات اونها، تفرقه و کثرت رو جمع می‌کنه. به وحدت می‌رسونه

همه چی سر یک کلمه ائتلاف داره: الله

این اسم باید انسان‌ها رو به هم نزدیک کنه. دشمن رو با تو دوست کنه. این کوتاه نمیاد تو کوتاه بیا... این راه کدورت‌ها رو برطرف می‌کنه. بعد از هر کار خیری که با هم انجام می‌دید باید محبتتون به هم بیشتر بشه. به هم نزدیک‌تر بشید.

دوازده ماه تابان