تو بمان تنها تو بمان


این "من"‌تون رو صیقل بدید. مدام کوچیکش کنید. هرچقدر این "من" کوچیک بشه خدا بزرگ میشه. تا وقتی این "من" صفر شد فقط خدا می‌مونه. توحید هم همینه دیگه. توحید یعنی یکی بیشتر نیست. یک وحدت، یعنی تو حذف بشی بمونه خدا. چون دیگران راحت حذف می‌شند. بحث سر اینه که خودت کنار نمی‌ری در مقابل خدا.


اشاره


ماه مهمانی خدا

 

 

 

 


شرح دعای ابوحمزه ثمالی (2)

انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی  او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و  بخشایش كنیم.

ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب  بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و  مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین، مكر كنی و با  حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوممان برسیم. چون خداوند حائل خوبی است نمی‌گذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم  استفاده كردن از وسائل مرموز است... امام سجاد (ع) علیه السلام عرض می‌كند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاری‌مان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر  نرسیده است، مگر به عنایت تو. مِنْ أین لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. اگر خیر به دست  توست و در نزد غیر تو خیری نیست، ما از كجا خیر را فراهم بكنیم؟ مِنْ أین لِیَ  الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. نه پیش ماست، نه پیش دیگران. و  اگر كسی گناه كرد و خواست نجات پیدا كند، راه نجات نه پیش خود گنهكار است، نه پیش  دیگران. وَ مِنْ أین لِیَ النِجاهُ یا رَبّ وَ لا تُستَطاعُ إلا بِكْ . هیچ كسی  توان رهائی از عذاب را ندارد، مگر به فیض خاص تو! نه آنها كه راه خیر را طی كردند  از تو بی‌نیاز بودند، نه آنها كه راه تباهی و تیرگی را طی كردند، از قلمرو قدرت تو  بیرون بودند.
بر اساس كریمه: مَا بِكُمْ مِنْ نِعمَهٍ فَمِنَ الله هر كه هر چه دارد در كنار سفره  تو دارد... هیچ كس مُعجز خدا نیست كه قدرت خدا را عاجز كند. هیچ كسی سابق نیست كه  قدرت خدا را لاحِق كند... ذات أقدس إله فرمود: لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا  سَبَقُوا . آنها خیال نكنند جلو زدند. یا فرمود: وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزِینَ فِی  الأرض. بعد از این كه این جمله‌ها گفته شد و روشن شد هیچ كسی قدرتی در قبال ذات  أقدس إله ندارد و هیچ كسی بی‌نیاز از ذات أقدس إله نیست. هم پرهیزكاران به او  نیازمندند، هم وارستگان از عذاب به او نیازمندند. آنگاه دستور داد چند بار كلمه (یا  رَبِّ) را بگوئید.

"آیة الله جوادی آملی"

سلام پژوهی

اکرمنی حین الضیافه

شرح دعای ابوحمزه ثمالی (1)

وجود مبارك امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند.
ابوحمزة ثمالی طبق بیاناتی كه از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود. از وجود مبارك امامِ رضا سلام الله علیه نقل شده است كه ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراك كرد. از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فرا گرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد و مقداری هم از عصر امام كاظم سلام الله علیه را درك كرده است. بنابراین این حدیث نورانی از نظر سند تام است. گذشته از این كه از جهت مضمون و محتوا بسیار بلند است. 
همانطوری كه قرآن یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً، یَنْطِقُ بَعضُهُ بِبَعض، یَشهَدُ بَعضُهُ بِبَعض، آیات را باید با یكدیگر تفسیر كرد. ادعیه این چنین است، احادیث این چنین است، روایات دیگر این چنین است. اگر ما خواستیم دعاها را خوب تفسیر كنیم، باید از یكدیگر كمك بگیریم . برخی از دعاها شاهد و مفسّر دیگراند. مخصوصاً آنچه كه از امام سجاد سلام الله علیه در این زمینه رسیده است. یعنی صحیفه سجادیه یك شرح نورانی است برای دعای ابوحمزه ثمالی.
مطلب بعدی آن است كه در غالب این ادعیه كلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این كه به ما دستور دادند هر كاری كه شروع می‌كنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید. پاسخ این سئوال این است كه هر كاری را باید به نام خدا شروع كرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذكار و اُوراد دیگر . هیچ دعائی نیست كه بدون نام خدا شروع نشده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. خدایا! الهی ! لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ . پس به نام خدا شروع شده است. چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود كه هر كاری كه به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.
این دعای نورانی، فرازهای گوناگون و جمله‌های متعددی دارد. همه اینها یك سطح نیست. چون همه دعا كنندگان یك سطح نیستند. بعضی مشكل خوف دارند، بعضی در مرحله رجاء مشكل دارند. بعضی دیگر مشكلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است. البته بحث‌های محوری این دعا همان مسئله توحید است كه در خِلال این مسائل بازگو می‌شود. 
"آیة الله جوادی آملی"
 
سلام پژوهی


خطابه‌ پيغمبر اكرم (ص) نزديك ماه مبارك رمضان

« اَيُّها الناس اِنهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَيْكُم شَهْرُ الله بِالْبَرَكَه وَ الرَّحمه وَ المغفرَه»
به استقبال ماه خدا برويد كه به سوي شما گام بر مي‌دارد. ماه خدا با بركت و رحمت است و همه زيبايي‌ها و جمال به سوي شما در حركت است.
« شَهْرٌ هُوَ عِندَ الله اَفْضَلُ الشُّهُر»
ماه مبارك رمضان بالاترين و برترين ماه‌هاست.
« وَ ايّامهُ اَفْضَلُ الايّام وَ لياليه اَفْضَلُ اللَّيالي»
روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شبهاست در سال.
« هُوَ شَهْرٌ دُعيتُم فيه اِلي ضيافه الله»
ماهي است كه شما از جانب خدا به مهماني خدا دعوت شده‌ايد، صاحبخانه خداست و شما وارد بر پروردگار عز و جل هستيد.
« اَنفاسُكُم فيه تَسْبيحٌ وَ نوْمكُم فيه عبادَه وَ عَملُكُم فيه مقبولٌ وَ دعاؤُكُم فيه مستجابٌ »
نفس‌هاي شما در آن تسبيح و خوابتان عبادت و اعمالتان مورد قبول و دعايتان در اين ماه مستجاب است.


سلام پژوهی


إن ربی اجمل...جمیلا جمیلا

عبادت

بچه‌ها عبادت‌هاتون در چه حديه؟! فقط رفع واجبات؟! شبانه روز چقدر خدا و فرشته‌ها شما رو در حال عبادت مي‌بينند؟!
مي‌دونيد شماها كی مي‌تونيد از كساني باشيد كه همه چيزتون عبادت نوشته بشه؟! زمانی که اين‌قدر خالص و طاهر بشيد، اين‌قدر بي‌شائبه بشيد كه همه چيزتون حكم نماز رو پيدا كنه. رسيدن به اين مقام خودش با عبادته، چون خود اين مقام، مقام فوق مقام عبادت ظاهريه و رسيدن به اين، بدون عبوديت نمي‌شه. آدم‌هايي كه خاك رو تجربه نكرده باشند، آدم‌هايي که سجده رو تجربه نكرده باشند، تجربه از خاك و سجده فقط در حد همين نمازهاي واجب‌شون باشه معلومه كه نمي‌تونند به مرحله عبوديت برسند تا تو اون مرحله عبوديت، همه چيزشون حکم نماز پیدا کنه.
عبادته كه بندگي میاره. بدون این‌ها فکر می‌کنید به کجا می‌تونید برسید؟! به اصرارت مي‌دند، به بندگيت مي‌دند. من و تو بيشتر احتياج داشتيم به عبادت يا پيامبر؟!
يه چيزهايي رو به عبادات‌تون اضافه كنيد غیر از واجبات. همين عبادت شما باعث مي‌شه كه روح تقويت مي‌شه، فكر و قلب تقویت می‌شه، اراده محكم‌تر مي‌شه. اون چيزي كه كمك مي‌كنه و مبازره شما رو با رذائل و گناهان تثبيت مي‌كنه، همین عبادت شماست. كمك‌هاي اون‌ور با عبادته که مسجل مي‌شه، البته خدا هر بنده‌اي رو كه تصميم بگيره برای گناه نكردن كمكش مي‌كنه. اما يه كمك عام داريم يه كمك خاص داريم. كمك خاص فقط با عبوديته با بندگيه، با سجده است، با ركوعه، با خدا خدا گفتنه، با صداش كردنه، تو اين‌هاست كه آدم وقتی درک حلاوت و لذت رو کرد، اون موقع دیگه به راحتی مي‌شه جلوي گناه ايستاد.
‏‏‏‏‏

  اشاره

السلام علیک یا سیدالساجدین


عبدالله مبارک در یکی از سال‌هایی که به سفر حج می‌رفت، در میان راه کودک هفت یا هشت ساله‌ای را بدون توشه و مرکب دید. بر او سلام کرد و گفت: «با چه کسی بیابان‌ها را پیموده‌ای؟» گفت: «با خدای متعال» سخن کودک که نشانه‌ی نیکی مقام او بود، در نظر عبدالله جالب بود. سپس درباره‌ی زاد و توشه‌اش پرسید. کودک پاسخ داد: «توشه‌ام تقوا و مرکبم، پاهایم و مقصدم پیشگاه مولاست». تعجب عبدالله بیشتر شد و بزرگی مقام و عظمت معنوی او بر وی آشکار گشت و بر آن شد که از نسب وی سئوال کند، لذا از آن کودک پرسید: «از چه طایفه‌ای؟» گفت: «از خاندان مطلب». از او خواست توضیح بیشتری بدهد. گفت: «هاشمی هستم» از او خواست تا بیشتر خود را معرفی کند. گفت: «از خاندان علی (علیه السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) هستم»
عبدالله که علاوه بر آگاهی یافتن به نسب آن کودک، شاهد ادب و فن بیان آن کودک نیز بود، از این رو در موردی شعری از او خواست. فورا شعری سرود: «ما آب دهندگان بر سر حوض کوثریم و وارد شوندگان به آن را سیراب می‌کنیم. هر کس رستگار شد، به وسیله ما رستگار شد، و هر کس توشه‌ای دوستی با ما باشد، زیانی نمی‌بیند. هر کس ما را مسرور کند، از ما مسرور خواهد شد، و کسی که با ما بدی کند، برای او بدی است و هر کس حق ما را غصب کند، وعده گاه او روز قیامت است». عبدالله از او جدا شد و دیگر او را ندید تا در مکه او را با حالتی غیر از وضع میان راه مشاهده کرد. او را دید که نشسته است و اطراف او عده‌ای جمع شده‌اند و از او سئوال می‌کنند. وقتی تحقیق کرد، فهمید او امام زین العابدین (علیه السلام) است.

زندگانی امام زین العابدین، عبدالرزاق مقرم، ترجمه‌ی حبیب روحانی
 
 دوازده ماه تابان


بی تو به سر نمی‌شود...


آرزوی آرزو

روزشمار ولادت عشق(1)

آرزوی آرزو

روزشمار ولادت عشق(2)



امام عسكري (عليه السلام) خطاب به فرزند عزيز خود امام عصر (عجل الله فرجه الشريف) مي‌فرمايد: 
«و اعلم ان قلوب اهل الطاعه والاخلاص نزع اليك مثل الطيرالي اوكارها» 
و بدان كه دل‌هاي اهل طاعت و اخلاص به سوي تو پر مي‌كشد آنگونه كه پرندگان به لانه‌هاي خود مي‌روند.
 

آرزوی آرزو