مودت
«وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ»(هود:90).
«از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد. پس به سوي او برگرديد، پروردگار من مهربان و دوستدار (بندگان خويش) است».
«إِنَّهُ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ؛ وَ هُوَ الغَفُورُ الوَدُود»(بروج: 13، 14).
«او است كه ميآفريند و پس از مرگ بازميگرداند، او آمرزنده و دوستدار است».
«ابن فارس» ميگويد: «ودود» بر وزن «فعول» حاكي از محبت است، و ميتواند به معني مفعول (محبوب) باشد زيرا خدا محبوب اولياء و مؤمنان است، و ميتواند به معني فاعل باشد (دوستدار) مانند غفور كه به معني غافر است و مفاد آن اين است كه خدا بندگان صالح خود را دوست ميدارد. و از اين كه در كنار رحيم و غفور آمده است، مناسب همان معني دوم است.نمايش اين اسم در زندگي بشر روشن است، بشر با اعمال صالح خود ميتواند محبوبيتي در ميان مردم كسب كند چنان كه ميفرمايد:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّا» (مريم: 96).«آنان كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، خدا دوستي آنها را در دلها ميافكند».
المحاسن ـ به نقل از ابو البلاد ـ: امام باقر و امام صادق (عليهمالسلام) در مسجد نشسته بودند كه مردى گذشت. يكى از همنشينان ايشان گفت: به خدا سوگند، من اين مرد را دوست میدارم . امام باقر (عليهالسلام) فرمود: «هان! باخبرش كن، كه [اين كار،] دوستى را پايدارتر میكند و براى انس گرفتن، بهتر است».
المحاسن ـ به نقل از مجاهد: مردى از ياران پيامبر (صلى الله عليه و آله) را ديد و از پشت، شانهام را گرفت و گفت: هان! من تو را دوست دارم. پاسخ داد[م]: آن كه مرا براى او دوست میدارى، دوستت بدارد! آن مرد گفت: اگر نبود كه پيامبر خدا فرمود: «هرگاه كسى، كسى را دوست داشت، باخبرش كند كه دوستش میدارد»، تو را [از محبّتم] باخبر نمیكردم.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله):
هركه در دلش نسبت به برادرش محبّتى داشته باشد و او را از آن باخبر نكند، به او خيانت كرده است.

امام على (عليهالسلام):
آغاز مروّت، گشادهرويى و نهايتش اظهار دوستى با مردم است.
امام على عليهالسلام ـدر وصيّت خويش به پسرش محمّد بن حنفيه-:
خود را به اظهار دوستى با مردم پايبند كن؛ جان خود را بر دشواریهاى مردم، صبورى ده؛ جان و مالت را بر دوستت، عطا و حضورت را بر آشنايانت، گشادهرويى و دوستیات را بر عموم مردم، و عدالت و انصافت را بر دشمنت، نثار كن، و دين و آبروى خود را از هر كس دريغ دار، كه اين كار، براى دين و دنيايت ايمنیبخشتر است.
امام صادق عليهالسلام:
هرگاه كسى را دوست داشتى، از آن [محبّت] باخبرش ساز، كه اين كار، دوستى ميان شما را پايدار تر میكند.
امام على (عليهالسلام):
بيشترين منّت را كسى دارد كه دوستى را آغاز میکند.
امام رضا (عليهالسلام):
به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.
سلام پژوهی(۲۰)
وقتي حيات خلوت دلها، پرشده است از ازدحام "روزمرگي"، جا براي خدا هم تنگ ميشود! بايد جايي ميساختيم، شبيه خانۀ شيشهاي ماهيها، که گاهي دل تنگمان را مثل ماهي قرمز لغزاني از تنگ سينه بيرون آوريم و هجرت کنيم به آبي زلالش!